söndag 18 december 2011

Glöggcheesecake

Igår var det dags för att klä julgranen och fira jul med barnen (som vi inte har på julafton i år)
Lika smarta som mina föräldrar var när vi var små så hade vi fixat en gran till barnen och en till oss vuxna :) dock tycker jag nog barnens gran ser lite roligare ut, en riktig disneygran!




Medan vår gran blev traditionellt rödklädd :)




På eftermiddagen var det då dags för lite julfirande för barnen och jag hade fixat en fryst glöggcheesecake att smaska på. För mig är det nu en ny favorit, kanonmumsig!




Glöggcheesecake

200 g pepparkakor
100 g smält smör

Fyllning:
200 g philadelphiaost
2 dl vispgrädde
2 dl kesella
1 dl socker
1 dl alkoholfri saftglögg
Lite citron
2 gelatinblad

Glöggelé:
2 dl alkoholfri saftglögg
3 gelatinblad

Lägg gelatinblad till fyllningen i blöt.
Mixa pepparkakorna till smulor, smält smöret och tillsätt. Tryck ut i en form med löstagbar kant, tips: lägg bakplåtspapper i botten! Ställ kallt.

Rör ihop osten, kesella och socker och några droppar citron. Vispa grädden ganska hårt och vänd ner i oströran. Värm glöggen lite och smält gelatinbladen i det och rör snabbt ner det i fyllningen. Bred ut fyllningen över botten. Ställ i frysen i några timmar.

30-45 min före servering:
Lägg gelatinblad till gelén i blöt. Värm lite glögg och smält gelatinbladen, rör ner i resten av glöggen och häll över kakan. Låt stelna i frysen!

Ta upp kakan ca 10 min innan servering! Dekorera gärna med kanelstänger i mitten av kakan!

Trevlig 4e advent på er!

Kram
Emma

1 kommentar:

  1. Å vad det lät gott! Ska nog ta och testa det! Hoppas ni får en mysig 4:e adventskväll! Kram

    SvaraRadera