tisdag 31 augusti 2010

Matbröd

Ibland kan helt vanligt matbröd vara så gott
Inga Leila-inspirationer eller konstiga smaksättningar
Nej helt vanligt "mammabröd"
Ni vet sånt där om mamma alltid bakade när man var liten
som man i tonåren tvärvägrade äta för att man var så trött på det

Nu mamma är det jag som bakar det
och det luktar så ljuvligt gott då det tillagas
och det smakar gudomligt <3

Just sån doft har jag i min lägenhet nu
och ett sånt bröd är precis utplockat ur ugnen
Färdiggräddat ligger det och väntar på att
jag ska ta första tuggan..

Vanligt vitt matbröd


1 bröd:

25 g jäst
3 dl fingervarmt vatten
1 msk olja
0,5 tsk salt
en nypa socker
ca 0,75 l vetemjöl

1. Smula jästen i en bunke.
och lös upp med det fingervarma vattnet.
3. Häll i olja, salt och socker.
4. Blanda sedan i mjölet lite i taget,
degen får gärna vara lite kladdig.
5. Låt jäsa i ca 30 min.
6. Baka ut till ett slätt sprickfritt bröd
och låt jäsa på plåt under bakduk i ca 30 min.
7. Grädda därefter brödet i 225 grader i 30 minuter.



 
Kram

Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar