torsdag 2 september 2010

Roliga muffinsformar

Ni som känner mig vet att jag har en kärlek för annorlunda muffinsformar
och har ett skåp fullt med olika sorters formar :)

För någon månad sedan var mams och papps på ikea
och hittade då ett par roliga smala, långa formar,
som dom köpte till mig.
Det dom inte hade tänkte på var att jag i jul fick en passande
muffinsplåt med exakt samma smala avlånga muffinshål i.

Ikväll kunde jag inte hålla mig längre, jag måste prova dem!!!

Resultatet blev riktigt coolt!!


 

Självklart är det Leilas cupcake-recept som jag använt.
Det bästa muffins/cupcake-receptet som finns!

100 g smör
3 st ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins,
och 200 grader om du vill göra små.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
3. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
6. Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter
eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti.


Kram

Emma

2 kommentarer:

  1. Du är helt underbar <3 Älskar dig <3

    SvaraRadera
  2. Vilka snygga formar & så kul att de passade till plåten :D. Själv har jag inte bakat på evigheter, men nu när hösten kommer smygande så hoppas jag lusten kommer tillbaka!

    SvaraRadera