lördag 23 oktober 2010

Romantiskt mys

Förra fredagen var det planerat att det skulle ätas räkor och vin på kvällen.
En romantisk kväll bara hjärtat och jag.

Men ibland kan man behöva nåt mer matigt till
så då kom jag på den fiffiga idén om att göra två minipajer.
För att inte förstöra den underbara smaken av räkor
ville jag bara göra två enkla ostpajer.


Emmas Västerbottenpaj

2 st

Pajdeg
3 dl vetemjöl
50 g margarin
1 äggula
0,5 krm salt
1 msk kallt vatten

Fyllning
2-3 salladslökar
1 msk smör eller margarin
1 ägg
1,5 dl crème fraiche
salt
vitpeppar
2 dl riven västerbottenost

Gör så här
Arbeta samman mjöl och tärnat matfett till en smulig massa i en matberedare.
Tillsätt äggula, salt och vatten. Kör tills degen har samlat sig i en kula.
Täck över degen med plastfolie, ställ i kylen ca 30 min.

Sätt ugnen på 175 gr.

Skär salladslöken i fina ringar.
Smält matfettet och fräs löken glansig ca 5 min.
Låt svalna lite medan du förbereder resten.

Blanda ägg och crème fraiche.
Krydda med salt och peppar.
Rör ner osten och löken.
Dela degen i 2 bitar.
Tryck ut varje del i en varsin pajform.
Nagga bottnarna och förgrädda 5–10 min.

Höj värmen till 200°C.

Fördela fyllningen i formarna och grädda 15 min i het ugn.

Servera genast tillsammans med räkor,
mousserande vin, en brödbit och jordgubbar!

Kärlek på er

Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar