lördag 22 maj 2010

Födelsedagstårta!

Idag har jag spenderat mesta tiden i köket.
Imorgon ska det bli lite kalas för brorsan och han beställde
"en god tårta med choklad på"
Så det var bara att börja experimentera

Först var det tårtbottnen som skulle göras,
då brorsan sagt att han ville ha choklad,
gjorde jag en chokladsockerkaka.


Då jag tänkte göra tårtan helt mjölkfri så att även mamma skulle kunna äta den
bestämde jag mig för att (för första gången) göra en tårta med smörkräm på.
(mjölkfritt margarin finns ju som tur är!)
Hittade då en speciell smörkräm som kallas marängsmörkräm
Lite mer pyssel med att göra den men den smakade så mycket godare

Fram med assistenten för att vispa marängen :)


Lite lime istället för citron och kakao för smaksättning så blev det kanon!


Sen var det dags för det svåraste momentet, fyllningen!
Kom på att man kanske kunde bryta denna chokladsmak med
en citron/limekräm, och det blev det.

Då jag hade lite havregrädde i kylskåpet
kunde jag fixa till en supergod söt limekräm

Och sedan var det bara att lägga ihop allting
Och så här blev resultatet


Mer dekoration blir det imorgon innan jag drar ner till Markaryd!

Nu ska jag njuta av det fina vädret
Det är så fantastiskt väder idag,
så här vill jag ha det hela min semester!

Kram

Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar