måndag 27 juni 2011

Lata helgmorgnar!

På lata sköna helgmorgnar brukar jag göra scones till frukost. Något som både jag, hjärtat och barnen gillar. Jag gör mina scones utan socker, har aldrig gillat söta scones. Sockret får jag istället i mig genom att bre lite sylt på dom :) oxå gör jag alltid mina scones i en muffinsplåt. Jag tycker det är smidigare, dom blir mer lättätna också tycker jag faktiskt att dom blir lite godare ;)
Här kommer mitt recept!




Emmas frukost-scones

8 dl vetemjöl special
1/2 tsk salt
4 bakpulver
100 g margarin
4 dl mjölk

1.Blanda de torra ingredienserna.

2. dela margarinet i små bitar och lägg i mjölet.

3. Häll på mjölken och blanda snabbt samman. Jag kör det en runda i min assistent, det är enklast och snabbast på en lat helgmorgon :) viktigt är att degen blir geggig.

4. Mjöla händerna och rulla små bollar eller vid en lat morgon bara klicka deg i en muffinsplåt. Min plåt är av silikon vilket gör det lättare att få dem att lossna när de gräddats.

5. Grädda i 12 minuter i 250 grader (varmluftsugn 225 grader).
Håll ett öga på dem, de ska bara bli lätt gyllenbruna.

Mums vad gott!

Kram Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar