söndag 3 juli 2011

Mjölkfri sockerkaka med knäcktäcke!

I eftermiddag tar vi oss ut till fina Sjöared för att träffa mina föräldrar samt brorsan och Elin. Jag lovade att göra fika och började direkt tänka "enkelt, gott men mjölkfritt". Då blev det ganska självklart en sockerkaka med knäcktäcke!

Kakan är lik "spetskaka" men i min kaka har jag bytt ut några ingredienser.
Sockerkakan är helt mjölkfri, den är gjord på vatten istället för mjölk och glasyren har jag havregrädde i.
Jag bytte även ut sockret i glasyren till råsocker för smakens skull, blir ännu lite mer kolasmak!







Mjölkfri sockerkaka med knäcktäcke!

75 g mjölkfritt margarin
2 st ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl vatten

Knäckglasyr
2 msk mjölkfritt margarin
1 dl råsocker
2 msk Oatly iMat

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Rör i vetemjöl blandat med bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt det avsvalnade smöret och vattnet.
3. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 23 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 minuter.
4. Rör ihop ingredienserna till glasyren och bred den på den nästan färdiga kakan.
5. Grädda kakan i övre delen av ugnen tills glasyren fått fin färg, ca 10-15 minuter.

Enkelt och himmelskt gott!

Dags att fixa det sista innan vi beger oss :)

Kram Emma


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar