torsdag 7 juli 2011

Tårtor!!

Nu är det nära, ca 4 timmars jobb imorgon, sen har semestern anlänt :) Och det känns att kroppen varvat ner redan nu, jag är så trött om dagarna och att gå upp på morgon har inte varit rolig denna vecka :P
Men på kvällen har ändå lite energi infunnit sig och jag har hunnit med en hel del!

Idag skulle hjärtat mitt ha med sig två tårtor till jobbet, då han gör sina sista dagar på sitt nuvarande jobb. Då tårtorna skulle göras mitt i veckan fick det bli nåt enkelt och vad passar inte bättre i dessa tider än en riktigt härlig grädd- & jordgubbstårta!

Två stycken mumsiga tårtor blev det och som tur var blev det över en del så vi kunde bjuda svärföräldrarna på kaffe ikväll :)







Mina tips till Tårtbakning!

1. Se till att ha gott om tid vid tårtbakning. Det blir aldrig bra att slarva ihop en tårta.

2. Vispa alltid sockerkakssmeten extra länge. Ju fluffigare den blir och ju längre du vispar den, ju större och fluffigare blir sockerkakan!

3. När man gräddar en tårtbotten kan kakan ofta ha svårt att bli hög på kanterna och när den väl svalnat sjunker alltid mitten ner lite, vilket kan få kakan att bli för tunn. Då har jag ett tips. När jag hällt i smeten i den bröade formen, välter jag formen lite på sidan och snurrar runt så att smet kommer upp på kanterna. Det gör att kakan har lättare att bakas hög då ingenting stoppar den på sidorna, den bara glider högt högt upp :)




4. Låt alltid tårtbottnen svalna ordentligt innan den ska skivas och fyllas. Det gör inget att låta den stå plastad till dagen efter. Den blir både lättare att hantera och tårtan blir godare om den är helt sval och den fått vila vid tårtförvandlingen.

5. Är din fyllning lite för rinnande, ingen fara, smält lite gelatin och häll i fyllningen, rör om, vänta en stund och fyll tårtan.
Tex går det utmärkt att göra med vispad "vaniljvisp", mums i tårtan!

6. Jag brukar alltid lägga i lite vaniljsocker när jag vispar grädden till tårtan. Dels för att det gör smaken lite sötare men oxå med en tanke till de som inte är helt förtjusta i just grädde. Många av dem tycker det är helt okej när det smakar vanilj.

7. Ska gräddtårtan garneras med frukt, bär eller kanske strössel. Låt garneringen vänta tills precis innan servering, annars tar grädden gärna färg utav garneringen.

Lycka till!




Varma sommarkramar
Från Emma


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar