söndag 10 juli 2011

Smörgåstårta

Då har semestern anlänt och med fint väder på kuppen!
Det firade jag och hjärtat med att igår gå ut i (snart min egna) skog med picnic för att plocka svamp.
Och svamp det fanns det gott om! Vi plockade och plockade och plockade, otroligt!
Sedan blev det vila i en skogsglänta, just i den skogsglänta där min farfars föräldrars gård en gång låg, där endast delar av grunden nu finns kvar. Vi njöt av utsikten, dofterna och av vår picnic bestående av bla. plättar och vattenmelon.







På kvällen hade vi bjudit över mina och Fredriks föräldrar för att fira att semestern var kommen. Hemgjord smörgåstårta och lite kubbspel! En mycket, mycket trevlig kväll.
Min mamma var mest imponerad av att jag gjort om en vanlig smörgåstårta till att vara mjölkfri, utan konstiga bismaker! Och här kommer receptet:




Mjölkfri smörgåstårta

Grund
6 st halvmånar hönökaka
Äkta majonäs

Röra
1/2 burk Alpro Soya bas
6 msk äkta majonäs
1 burk makrill i tomatsås
2 burkar tonfisk
2/3 purjolök
Dill
Peppar
Salt

Garnering
Sallad
Räkor
Ägg
Tomat
Gurka
Bostongurka
Svart stenbitsrom

Gör så här
1. Strimla purjolöken i små bitar och blanda ihop alla ingredienser till röran. Smaka av med dill, peppar och salt.

Här är det viktigt att inte vilja vara nyttig utan använda den äkta majonäsen. Lättmajonäsen innehåller nämligen mjölkpulver!

2. Bre majonäs på fyra halvmånar hönökaka. Lägg två som botten, tex på ett tårtfat.

3. Bre ut halva röran på bottnen. Lägg på de andra två bredda hönökakorna och bre ut resterande röra.

4. Lägg på de sista två hönökakorna. Bre på majonäs som "klister" och garnera!

Svårare än så var det inte och god, det kan jag lova att den blir.

Ett tips är att ha en extra i kylskåpet för den är mycket uppskattad och försvinner snabbt!

Idag drar vi ner till Karlshamn några dagar, bara jag och hjärtat, och bara myyyyser!

Kram Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar