onsdag 3 februari 2010

Brytbröd till vardags

Hittade ett superenkelt recept på brytbröd som jag testade ikväll.
Gott och luftigt bröd!


Ingredienser

50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
1.5 tsk salt
250 g Kesella lätt
14 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Ljumma vattnet till 37 grader, häll det över jästen och rör om tills den löst sig.
Tillsätt salt, Kesella och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig.
Jäs degen under bakduk 30-45 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
Stjälp upp degen på en plåt med bakplåtspapper. Strö över lite mjöl och platta ut degen med händerna så att den täcker plåten.
Skåra degen i rutor med en kniv och låt jäsa ytterligare cirka 20 minuter.
Grädda brödet i mitten av ugnen cirka 10 minuter.
Ta ut brödet och lägg det på galler. Låt svalna under en bakduk.
Bryt brödet i bitar och servera, eller ställ fram hela brödet och låt var och en bryta från det.

Detta är vårat frukostbröd imorgon!

Ikväll har vi lyckats trycka i oss både ryggbiff, potatisgratäng och en semla till efterrätt
Inte konstigt att man är lite rund om kinderna.. ha ha!

Mogge är så fantastisk som tycker så mycket om att laga mat
Det är så tråkigt att det ska behöva ta slut
Men mitt liv ska vara mer än att äta mat, jag vill ha en familj...

Bestämde mig i helgen för att ta den "dyra" lägenheten inne i Ljungby.
Kände att jag kanske inte skulle kunna hitta en så perfekt lägenhet igen
skulle det bli för dyrt sen så får jag väl flytta igen, världen rasar ju inte samman för det!

Har haft lite koll på blocket efter möbler.
Då jag under tiden med Mogge sålt det mesta av mina möbler,
och har egentligen bara kvar min soffa och säng,
så behövs det ju fyllas på lite.
Igår hittade jag det köksmöblemang som jag ville ha och ringde till en kvinna i Alvesa.
Det är ett äldre möblemang som behöver både slipas och målas
men vad kul tänker ju jag direkt och slog till.
Och för en liten extra peng fick jag dem att köra hit möblerna
Det skulle kosta mer för mig att hyra släp och sedan köra dit, så jag är nöjd.
På söndag förmiddag kommer hon med dem,
spännande!

Jag har dubbla känslor inför flytten.
Det är så tråkigt att det över huvudtaget ska behöva hända
men samtidigt känns det lite spännande att få sitt eget igen
kanske är för att jag flyttade in till ett helt inrett hus
nästan ingenting i detta hus är ju min förtjänst
Min kreativa sida vill släppa loss!
Sedan har jag börjat längta till att få ha Smulan inomhus igen
Självklart ersätter inte hon ett liv med Morgan men jag måste ju försöka tänka lite positivt
Jag vill ju inte deppa ihop,
även om det idag känts som om allt är helt meningslöst
så försöker jag se nåt positivt i allt jag gör
Svårt men jag ska nog klara det!

Det är så skönt att det finns så många fina människor i min närhet som pushar mig och lyssnar!
Kärlek!

Nu ska jag titta en stund på "Efterlyst" innan sängdags
Mogge har redan slumrat in brevid mig i soffan

Kram

Emma

2 kommentarer:

  1. Styrke kramar till dig från mig! Allt ska nog lösa sig!

    Kram Karolina

    SvaraRadera
  2. Tack vännen!
    Behöver all styrka jag kan få,
    och det ska gå bra, det ska det!
    Im an independent woman!
    /Emma

    SvaraRadera