söndag 13 december 2009

Årlig pepparkaksbakning


Den årliga pepparkaksbakningen för familjen gottfridsson är över för detta året!
Lika kul och trevligt som vanligt och många pepparkakor blev det.

Vid halv två började familjen dyka in och när klockan närmade sig två satt vi 9 personer runt vårt köksbord och kavlade deg (några åt deg)


 
Självklart fick jag även till lite delar till ett pepparkakshus som jag idag på förmiddagen satte ihop!



Det blev en ganska sen natt i fredags, var hemma vid halv två på natten men halv nio var jag pigg och glad och i full gång att få iordning i huset tills alla skulle komma.
Det kändes lite igårkväll att jag inte sovit som jag skulle, men det blev ändå att vi satt uppe en stund då min moster, hennes man, min ena kusin och min brorsa stannade över.
Men i morse var jag klarvaken vid halv nio igen... fattar inte varför.
Så idag har det då blivit ihopasättnign av pepparkakshuset, sedan blev jag så sugen på att baka lite fler lussekatter (som självklart redan tagit slut) så det har jag nu gjort, med ett gott resultat:


...deg...


...före...


...efter!!

Då jag istället för att använda ett helt uppvispat ägg till penslingen använde jag endast äggulorna uppvispat med lite mjölk till pensling. Då blev det ju över några äggvitor och dom kan man ju inte slänga, så efter lite funderingar blev det några fina chokladmaränger av äggen som just nu står i ugnen.
Har aldrig gjort med choklad innan så vi får väl se hur dom blir...

Synd att det är jobbevecka imorgon igen, hade nog behövt en dag till som jag kan vila på, tror nog jag kommer somna in om jag sätter mig ner nu, känner mig en smula trött!
Men det är samtidigt kul att hålla igång, särskilt när det är bakning och pyssling man håller på med.

Oj oj oj, kom på att jag MÅSTE göra klart de sista julkorten...
Då vet jag vad jag ska göra när marängerna är klara!

Trevlig tredje advent på er

Kram

Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar